Archetypes

This entry is part 2 of 4 in the series The hero's journey

Naast de hero’s journey, die als een rode lijn door zo veel verhalen loopt, zijn er in elk verhaal herkenbare karakters. Neem een verhaal en de karakters die er in zitten zijn op de één of andere manier herkenbaar. Merlijn, Gandalf en Dumbledore zijn alledrie letterlijk wijze oude mannen. En Lancelot, Aragorn en Jaimie Lannister zijn duidelijke strijders. We herkennen deze archetypes niet alleen omdat ze terugkomen in zo veel verhalen. Het zijn ook herkenbare elementen of personen in ons eigen leven.

3 jokerkaarten, twee met luit, één met trommel
Eén van de archetypen is de joker. Altijd vrolijk, grappig en totaal onduidelijk wat hij probeert te bereiken. Zou je vertrouwen op een joker?

Van psychologie tot verhaal

Archetypes zijn echt heel coole materie. De oorsprong ervan komt niet, zoals de hero’s journey, uit de literatuur, maar uit de filosofie en psychologie. Carl Jung beschreef archetypes als vage, onderligende beelden die herkenbare patronen volgen zoals het kind, de moeder, de vader, de wijze oude man, de wijze oude vrouw, de joker (trickster) en de animus en de anima. Zoals ik het begrijp zijn al deze archetypes in onszelf aanwezig en spiegelen we ons aan het ideaalbeeld dat we van deze archetypes hebben.

Cristopher Vogler beschrijft andere archetypes. Vermoedelijk omdat het hier niet gaat om het beschrijven van het innerlijk van de held of hoofdpersoon, maar de andere karakters die de held op zijn reis tegenkomt. Het zijn de held, de mentor, de threshold guardian (grensbewaker wordt dat dan), de herald (een soort postbode 🙂 ), de gedaanteverwisselaar, de schaduw, de vriend (ally) en de joker (trickster).

Een vol karakter

Voordat we in detail gaan kijken naar wat de verschillende archetypes kunnen betekenen, hoe je ze toepast en wat je er aan hebt, eerst nog een belangrijke boodschap. Archetypes zijn saai. Niemand is alleen maar een held. Karakters worden interessant als je ze eigenschappen van meerdere archetypes geeft. Dus iemand met de idealen van de held, maar de ervaring van een kind, die bovendien af en toe iets slechts doet (schaduw).

Waarom is het belangrijk om archetypes te begrijpen?

Omdat het je helpt om je verhaal beter te vertellen en je karakters rijker te maken. Door na te denken over welke rol de gebruiker heeft in een gamified systeem en hoe je hem wilt uitdagen en ondersteunen, kan je jezelf of het systeem een andere rol(archetype) aanmeten. De ervaring van de gebruiker wordt op die manier rijker, wat zich weer terug kan vertalen in langere tijd op je platform, meer referenties of meer verkopen.

Hoe ga jij archetypes toepassen?

Ik ben benieuwd, hoe ga jij archetypes toepassen? Laat het me weten met een reactie.

Series Navigation<< Het centrale verhaal in alle verhalenThe ordinary world >>

Geef een reactie