De perfecte onbalans

Ongebalanceerde spellen zijn goede spellen? Ja, het creëert een soort metadenken over hoe mensen omgaan met de kleine voordelen van bepaalde speelstijlen. Iedereen kan op zijn eigen niveau strategieën bedenken. Wat is een ongebalanceerd spel en hoe zorg je ervoor dat een spel niet één overheersende tactiek krijgt?

..
De vlag bewaakt door een bom, maar rood komt al snel dichterbij. Bron: “StrategoPieces” by DocumentError – Canon T4i DSLR. Licensed under CC BY-SA 3.0 via Wikipedia

 

In het bordspel stratego spelen twee partijen een slagveld na door pionnen met daarop personages zo op het bord te zetten dat alleen jij de personages ziet. Beide spelers hebben allebei 40 stukken waarmee zij proberen de andere vlag te vinden. De stukken hebben allemaal een waarde van 1 tot 10. De maarschalk (waarde 10) wint van alles en kan alleen maar geslagen worden door een spion (waarde 1). Daarnaast zijn er nog bommen, die je niet mag bewegen, maar alleen kunnen worden verslagen door mineurs (waarde 3).

Wat nou als je zelf mag uitkiezen met welke stukken je speelt?

Bij stratego zijn normaal gesproken de stukken bepaald maar wat nou als speler A zelf de 40 stukken mocht kiezen waar hij mee speelt.

Waarschijnlijk kiest speler A heel veel maarschalken, een paar mineurs en misschien wat generaals (waarde 9) en bommen. Als we nu zouden beginnen met een potje stratego wint speler A vrij waarschijnlijk.

Spion beats Maarschalk

Nu laten we echter speler B ook stukken kiezen. Aangezien hij weet dat hij een groot aantal maarschalken tegen zich heeft zal hij waarschijnlijk in zijn opstelling veel spionnen gebruiken. Zelfs als speler B niet had geweten wat speler A had ingezet had hij waarschijnlijk er voor gekozen veel spionnen in te zetten; speler B weet dat de logische manier om te winnen voor speler A het hebben van veel maarschalken is en spionnen zijn de natuurlijke tegenhang van maarschalken.

We hebben in stratego onbalans gebracht, het is nu mogelijk dat er een tactiek is die van de meeste andere tactieken wint. Tegelijkertijd is er voor die strategie wel een manier om verslagen te worden. Die tactiek wint niet wan alles. Doordat er een manier is om van de sterkste formatie te winnen lijkt het minder sterk en zal een nieuwe beste strategie ontstaan.

Het spel ontwikkelt, omdat de spelers ontwikkelen

Spelers die veel stratego spelen zullen zien dat het spel verandert en steeds hun speelstijl moeten aanpassen aan wat er op dat moment gangbaar is. Met ongebalanceerde spellen krijgen deelnemers meer kans om na te denken over hun speelstijl en blijkt ook dat er meerdere wegen naar de overwinning leiden. Daarnaast blijft het spel en de speelstijl zich ontwikkelen.

De nieuwe uitdagingen die een speler hierdoor krijgt, zorgen ervoor dat het spel ook leuk blijft als je het langer speelt.

Hier let je op als je onbalans in wilt brengen.

Voor goede ongebalanceerde spellen zijn er wel een aantal voorwaarden:

  • Allereerst is het belangrijk dat er een grote verscheidenheid aan opties is om het spel te spelen. Deze mogelijkheden zijn er zodat elke strategie een zwakte heeft en dat er genoeg speelstijlen zijn voor een speler om uit te proberen.
  • Daarnaast moet een ongebalanceerd spel niet té weinig balans hebben. Het mag voor spelers niet aanvoelen alsof er maar één manier is om te winnen; ze moeten op zoek naar dat wat ze net dat beetje extra geeft.

Als we bovenstaande zouden toepassen op stratego kunnen we zien dat er nog veel zou moeten gebeuren. Er zijn waarschijnlijk te weinig verschillende tactieken en het is ook zo dat er eigenlijk maar vijf stukken zijn die het waard zijn om mee te spelen. Toch heeft het spel een nieuwe dimensie gekregen waar men kan nadenken over hoe en met wat ze spelen.

Tegenwoordig hebben veel multiplayerspellen, zowel op de computer als in reallife, onbalans. Spelers blijven bezig met het vinden van strategieën en het belangrijkste: Goede onbalans zorgt ervoor dat spellen leuk blijven voor langere tijd.

 

Geef een reactie