Een opgelost spel

A solved game, is een spel waarvan de optimale strategie bekend is. Een voorbeeld is boter, kaas en eieren of dammen. Hier een overzicht van wat het kan betekenen als iets is opgelost in een gamificationomgeving.

kruisjes en rondjes
xkcd-tekenaar Randall Monroe heeft op mooie wijze de oplossing van boter, kaas en eieren getekend. De optimale zet is in rood aangegeven. Daar waar de tegenstander een zet doet, zoom je in en ga je verder. Klik voor groot.

Als een spel is opgelost, is altijd de optimale strategie bekend. Er zijn verschillende maten van diepgang hierin. Niet elk spel dat opgelost is, is voor mensen niet meer interessant. En sommige spellen zijn opgelost om altijd verlies te voorkomen, terwijl winst er misschien nog wel in zit.

  • Boter, kaas en eieren. Zo makkelijk, dat je altijd gelijk speelt, tenzij de ander een fout maakt.
  • Dammen. Computers kunnen altijd verlies voorkomen. Maar ik heb de rekenkracht niet en kan prima een leuk spelletje spelen met iemand. Het maakt mij niet uit of het opgelost is of niet.
  • Schaken. Nog niet opgelost.

Wat betekent het als je gamified systeem opgelost is?

Het betekent dat je zelf altijd kunt winnen. Muhahaha. Dat gaat er wel vanuit dat je zelf de oplossing hebt. Waarschijnlijk wil je dat niet. Als er voor je spelers geen win te halen is, hoeven ze het spel niet te spelen. Denk aan fruitautomaten. Daarbij is de winnende strategie niet spelen. Of eigenlijk, zelf een fruitautomaat bezitten.

Wat ook kan, is dat je zelf de oplossing niet hebt, en je spelers wel. Bedenk je een systeem waarbij reacties punten opleveren voor iemands profiel, en dat je ook op elkaars reacties kan reageren. Twee vrienden kunnen dan de hele tijd “hoi” op elkaar reageren en op die manier heel hard hun punten doen stijgen. De optimale strategie is niet om het systeem te gebruiken, maar om op één gameonderdeel te focussen.

Is het erg als iets oplosbaar is?

Op zich niet. Misschien is onderdeel van het leerproces dat je probeert te stimuleren wel dat die oplossing achterhaald wordt, of de oplossing bevat het uitvoeren van acties die je wilt stimuleren.

Ik denk hierbij ook na over hoe ik (strategische) spellen speel. Ik probeer van begin af aan met een strategie te komen, die ik langzaam maar zeker aanpas op wat er verder op het bord gebeurt. Het is geen complete oplossing, maar een oplossing in het moment. En het zoeken naar die oplossing, is een van de gave dingen aan spellen spelen.

Daar staat dus tegenover het maken van spellen of het ontwerpen van gamificationsystemen. Het gave daarvan is dat ik de oplossing altijd weet, ik bedenk hem namelijk zelf. En vervolgens probeer ik te sturen hoe makkelijk spelers alle regels kunnen ontdekken en zelf ook de algemene oplossing kunnen vinden.

Voor een gamified systeem moet je als ontwerper de oplossing wel weten, want anders geef je de spelers de mogelijkheid om het spel te bespelen. Dat is zeer interessant, maar draagt niet bij aan het doel waarvoor je het in de eerste instantie hebt ontworpen.

Hoe denk jij over de oplosbaarheid van spellen en systemen? Overzie je goed wat de winnende strategie is wanneer je een spelletje speelt?

Geef een reactie