The call to adventure. Je interne motivatie.

This entry is part 4 of 4 in the series The hero's journey

Iets gebeurt, en ergens in je hersens ontstaat een idee. Een klein lichtje dat wordt gevoed door zijn omgeving van andere ideeën. Het is tijd om wat te gaan doen! De held van ons verhaal gaat zijn status quo, de gewone wereld, doorbreken. De call to adventure draait om de interne motivatie van je hoofdpersoon. Het idee dat er iets beter kan. En de bereidheid om daar moeite voor te doen.

In film is de call to adventure vaak subtiel, omdat de hoofdpersoon snel redenen vindt om er niet aan toe te geven. Soms is het niet de hoofdpersoon die de call to adventure stopt, maar iemand die bij hem in de buurt staat. Bovenstaand fragment komt uit de eerste Harry Potter Film. De eerste brief die Harry krijgt is zijn uitnodiging tot de speciale wereld, die wordt bijna gelijk ontzegd door zijn oom, die niets met magie te maken wil hebben.

Wat kenmerkt de call to adventure?

Het is een wake up call. Voor zover onze hoofdpersoon nog niet weet dat er meer is dan zijn huidige leven, is dit de uitnodiging om het te gaan verkennen. Het is een goed idee, de belofte van een mooiere toekomst.

Op persoonlijk vlak kan de call to adventure op veel verschillende manieren komen. Een paar mogelijke manieren zijn:

  • Een vriend belt op om iets te gaan doen.
  • Je denkt na over het maken van een reis.
  • Er is iets wat je aan jezelf zou willen verbeteren.

Een wake up call gaat over interne motivatie

Dit is gaaf. Dit gaat de dingen beter maken. Als ik deze acties onderneem, dan… De call to adventure is iets waar mensen zelf bedenken dat ze het willen doen. Als gamification over motivatie gaat(en daar gaat het over), dan hoef je hier niets te gamifyen.

Je kan je klanten motiveren door te zorgen dat ze weten waar ze voor kiezen. En door te laten zien hoe andere mensen succes hebben ondervonden met het gamified systeem. En je kan ze laten zien hoe jij gaat helpen om het avontuur waar te maken en tot een goed einde te brengen.

Wat betekent de call to adventure voor jou?

Herken je de call to adventure? Wat zijn de verschillende ideeën die jouw klanten hebben? Op welke manier kan je ze ondersteunen?

Series Navigation<< The ordinary world

Geef een reactie